Pages

Monday, August 13, 2012

MIGRAIN

pastinya korang diantara insan-insan terpilih kerana membaca article yang tidak seberapa ni..hehe

aku paling fedup kalau migrain ni datang. jom ketahui punca-punca penyakit migrain ni.

Antara punca penyakit migrain ni adalah;
  1. alahan kepada sesuatu
  2. cahaya yang cerah, bunyi bising dan bau tertentu
  3. tekanan fizikal atau emosi
  4. perubahan dalam waktu tidur
  5. merokok atau terhidu asap rokok
  6. tak makan
  7. alkohol
  8. haid
  9. makanan yang ada MSG (contoh: aji-no-moto)
  10. pening kepala
  11. makanan lain seperti chocolate
  12. cuaca
bagi aku, aku lebih kepada cahaya dan cuaca. 2 benda ni aku kena selalu kawal kalo xnak mr.migrain datang.

kalau cahaya, biasanya aku lebih suka suasana yg cerah. contohnya kalau lampu di ofis ni ada 6, aku cuma buka 3 je..hehehe, sebab tu ofismate aku selalu komplen aku suka jimat karan, xpun aku ni suka sgt duk dalam gelap..(ingat aku suka2 ke nak kerja dalam bergelap)

cuaca pulak biasanya aku buat observation dulu. kalau cuaca terlalu panas, aku xkan keluar berjalan-jalan kerana itu akan mempercepatkan sakit kepala a.k.a migrain datang.

jadi, kesimpulannya aku ni mmg puteri lilin jugak la..hehehe

kalau nak cara berkesan menghilangkan migrain or sakit kepala ni, senang ja..bawak bertenang, cool kan diri, tidur bergelap dan banyak2 la berehat dan yang paling penting JANGAN AMBIL UBAT MIGRAIN. Dr pun x galakkan kita ambil ubat. Biala penyakit tu sembuh sendiri.insyaallah..

semoga apa yang aku tulis ni dapat memanfaatkan semua.  



No comments:

Post a Comment